ميليون ها وب سايت وجود دارد كه توسط ميليون ها نفر از كاربران كامپيوتر و تلفن همراه بازديد مي شود. حال سوال اساسي آن است كه چگونه شما مي توانيد اطمينان حاصل كنيد كه آيا تبليغات شما توسط مشتريان هدف ديده مي شود؟ آيا با اين تبليغات توسط كاربران دنبال مي شويد؟ در پاسخ به اين سوال ها چند نكته وجود دارد كه به آن ها خواهيم پرداخت.
1-تبليغ خود را بر روي وب سايت هاي پر رفت و آمد مشتريان مورد نظر خود قرار دهيد. قبل از انجام اين كار، شما نياز داريد بدانيد چه كساني مشتريان هدف شما خواهند شد. قرار دادن تبليغ در سايت هايي كه آن ها معمولا بازديد مي كنند امكان جلب توجه مشتريان هدف را افزايش مي دهد. همچنين موتور جستجوي وب سايت، ترافيك ارتباط خارجي و آگهي هاي ديگر قرار داده شده بر روي سايت را در نظر بگيريد. پيوند خارجي تعيين خواهد كرد كه سايت هاي ديگري به اين سايت پيوند دارند يا خير. اين بدان معني است كه افراد مي توانند به سايتي كه آگهي شما در آن قرار داده شده است مراجعه كنند، حتي اگر در حال مشاهده يك سايت ديگر باشند. بررسي كنيد آيا رقباي شما در اين سايت تبليغات دارند يا خير.
2-قرار دادن تبليغات در برخي از سايت ها مقداري هزينه بردار مي باشد. با اين حال، برخي سايت ها وجود دارند كه پيوند به سايت، محصول و يا خدمت شما را در ازاي قرار دادن پيوند سايتشان در سايتتان، قرار مي دهند. اين مسئله همچنين در مورد خبرنامه ها كه توسط صاحبان سايت به اعضاي ليست پستي كه به طور منظم ارسال مي شود، صدق مي كند. همچنين، داشتن پيوندهاي مفيد قرار داده شده در پايگاهتان و داشتن پيوندهاي صفحات سايتتان در تقويت رتبه بندي موتور جستجو كمك مي كند. اين مسئله شبيه به يك بيانه مي باشد كه مي گويد محتواي سايت شما مهم است، كه باعث شده است سايت هاي ديگر پيوند به صفحات وب شما را در پايگاهشان قرار دهند.
3-پرداخت در ازاي هر كليك (PPC) يك روش خوب در بازاريابي اينترنتي مي باشد. شما تنها در صورتي براي تبليغ پرداخت مي كنيد كه به پيوند كليك شود. اگر شما ترجيح مي دهيد اين روش از تبليغات را استفاده كنيد، مطمئن شويد كه شما با استفاده از سرويس هايي محدوديت در هزينه هاي روزانه را تنظيم مي كنيد. همچنين خدماتي وجود دارد كه به شما كمك مي كنند كلمات كليدي موثري تعيين كرده و بر نتايج PPC نظارت نماييد.
4-نام دامنه خود را عاقلانه انتخاب كنيد. نام دامنه بسيار مهم است چون در جستجو كردن موتور جستجو نامي كه شما تعيين كرده ايد به عنوان خروجي قرار داده خواهد شد. داشتن نام هاي دامنه مربوط به محصول به مصرف كنندگان كمك مي كند دامنه شما را به ياد داشته باشند. اين كار باعث مي شود آن ها را به سايت خود، حتي بدون دانستن ادرس پيوند، هدايت كنيد.
5- اطمينان حاصل كنيد كه مطلب مفيدي در سايت هاي خود قرار مي دهيد. در حالي كه چگالي كلمه كليدي در خروجي موتور جستجو مهم است، داشتن اطلاعات بي فايده و با تكرار آزار دهنده از كلمات كليدي، اعتماد به نفس مشتريان شما را در پايگاهتان افزايش نمي دهد. حتي ممكن است اين مسئله بر روي ترافيك سايت شما تاثير بگذارد و مي توانيد سايت شما را از موتور جستجو حذف كند، بنابراين مطمئن شويد كه كلمات كليدي به طور استراتژيك استفاده مي شوند.
6-وقتي به كلمات كليدي فكر مي كنيد، مانند مشتريان هدف فكر كنيد كه آن ها چگونه جستجو مي كنند تا بتوانند به سايت شما برسند. همچنين اين مسئله درباره استفاده از كلمات كليدي خاص صدق مي كند. ارائه يك كلمه يا عبارت بسيار كلي به يك موتور جستجو نتايج خوبي در بر نخواهد داشت. در صورتي كه كلمات كليدي خاص كه محصول و خدمات شما باشند ارائه شوند نتايج بهتري دريافت خواهيد كرد.
7-تبليغات خود را پيگري نماييد. هميشه بررسي كنيد كه چقدر از وقت خود را در قرار دادن پيوند در سايت پربازديد و PPC صرف مي كنيد. سرويس هايي وجود دارند كه به شما اجازه مي دهند بر تراكنش هاي PPC نظارت كنيد آگهي شما كه در وب سايت قرار داده شده است شما را در گرفتن مصرف كنندگان هدف كمك مي كنند و آيا اين تبليغات مي تواند به درآمد منجر شود.
بسياري از مردم مي گويند رسيدن به رتبه خوب موتورهاي جستجو مشكل است چون ميليون ها وب سايت وجود دارد كه از كلمات كليدي مشابه استفاده مي كنند. اگر چه اين مسئله درست است، ولي بدان معني نيست كه وب سايت خود را در نتايج جستجو زير وب سايت هاي رقبا مدفون كنيد. تبليغات استراتژيك و لينك (پيوند دهي)، همراه با محتوا (مطلب) مفيد، مي تواند باعث شود به رتبه هاي خوبي از نتايج جستجو دست پيدا كنيد.
وقتي چيزي محبوب مي شود، قطعا مزاياي بسياري خواهد داشت. بازاريابي اينترنتي يك مفهوم محبوب است، چرا كه براي بازايابان منافع زيادي به همراه دارد. اجازه دهيد مختصرا نگاهي به اين مزايا بيندازيم.
1-بازاريابي اينترنتي شكلي از بازاريابي جهاني مي باشد. هنگامي كه چيزي را در اينترنت ترويج مي دهيد، با عمل جغرافي محدود نشده ايد به راحتي به مردم در بخش ديگري از جهان دست يابيد. در واقع، بسياري از شركت ها بزرگ چند مليتي داراي وب سايت هاي خود به زبان هاي مختلف هستند و آن ها محتوا سايتشان را بين المللي مي سازند (به عنوان مثال دلار به پوند)، به طوري كه كسب و كار آنها مي تواند به خوبي در مناطق ديگر دريافت شود. اگر واقعا به دنبال كسب و كار جهاني هستيد، اينترنت بهترين راه براي انجام اين كار است.
2- با توجه به دسترسي كه بازاريابي اينترنتي دارد، ارزان ترين شكل از تبليغات مي باشد. در واقع، بسياري از كارهاي اوليه اي كه انجام مي دهيد، اصلا نيازي به صرف پول نخواهند داشت. به عنوان مثال، براي نوشتن يك مقاله و ارسال آن در يك دايره كتوري مقاله محبوب با پيوند تجاري تان در ادامه اش، لازم نيست پولي صرف كنيد. پيوستن به وب سايت هاي شبكه هاي اجتماعي مانند Twitter و يا Facebook و تبليغ محصول خود از طريق آن ها، هيچ هزينه اي به شما تحميل نمي كند. حتي اگر بخواهيد يك وب سايت ايجاد كنيد، هزينه آن براي شما حداقل در مقايسه با ساير روش هاي تبليغات كه خارج از اينترنت شايع هستند، ناچيز خواهد بود. 3- بازاريابي يكي از راه هاي است كه در آن مي توانيد اعتبار خود را ايجاد كنيد. در حالي كه با تلويزيون و تبليغات چاپي، بايد به منظور جلب توجه مردم مبتكر و خلاق باشيد، با بازاريابي اينترنتي مي توانيد از تمام اين ويژگي ها برخوردار باشيد. اما مهمترين مسئله در بازاريابي اينترنتي آن است كه بايد استفاده از محتواي خوب را توسعه و ترويج دهيد. اين محتوا بايد آموزنده باشد. هنگام انجام اين كار- نوشتن يك مقاله، پست وبلاگ، ارسال ويدئو و غيره- در معرض ديد قرار مي گيريد. مردم درك مي كنند كه شما كالاي خود را مي شناسيد. به طور طبيعي، اين امر به اعتبار شما مي افزايد. خواه محصول شما به فروش برسد يا نه، فرصتي وجود دارد كه مي توانيد به شخص مشهوري در اينترنت تبديل شويد.
4- نكته ديگري در مورد بازاريابي اينترنتي آن است كه ارزش باقي مانده دارد هر نوع ديگري از تبليغات- بيشتر روش هاي آفلاين- يك بازه زماني خاص براي قرار گرفتن در معرض ديد عموم دارند. يك بيلبورد براي دوره زماني خاصي باقي خواهد ماند. آگهي هاي تلويزيوني براي يك دقيقه مي باشد. آگهي چاپي به اندازه مجله يا روزنامه اي كه در آن چاپ شده است، دوام خواهد داشت. با اين حال، يك آگهي اينترنتي مي تواند تا ابد باقي بماند. برخي از انواع تبليغات اينترنتي، مانند مقاله ها، وبلاگ ها و فيلم ها هرگز حذف نخواهند شد. 5- توجه بازاريابان آنلاين نيز به اين واقعيت كه آن ها مي توانند به طور مستقيم به مخاطبان مناسب خود دسترسي داشته باشند، جلب شده است. بيشتر اشكال تبليغات آفلاين، به طور كلي در جهان تبليغ مي شوند و به همين دليل است كه چنين ولخرجي عظيمي در مورد آن ها وجود دارد. در صورتي كه بخش عمده اي از جمعيت بازار را تشكل نمي دهند و نمايش محصول به ميلياردها نفر هيچ اثري ندارد. به عنوان مثال، تبليغ لباس حاملگي براي همه بي فايده است، با بازاريابي اينترنتي چنين فرصت تبليغاتي امكان پذير است. شما مي توانيد به طور مستقيم به گروه هدف خود تبليغ كرده و پاسخ مطلوب را دريافت كنيد. بازاريابان اين واقعيت را دوست دارند كه مي توانند تلاش هاي تبليغاتي خود را متمركز كرده و پاسخ بهتري دريافت كنند.
6- نكته ديگر در مورد بازاريابي اينترنتي آن است كه در صورت نياز، مي توانند تنها يك فرآيند يك نفره باشد. مانند ديگر حالات تبليغات، لازم نيست كه يك تيم داشته باشيد. اگر بخواهيد، مي توانيد تيم داشته باشيد اما ضروري نيست. اكثر مردم با لباس راحتي خود پشت كامپيوتر خانگي خود مي نشينند و تمام كارهاي شگفت انگيز را در تبليغات محصولات و خدمات خود در دنياي آنلاين انجام مي دهند. اگر به كمك نياز داريد، مي توانيد آن را به طور مجازي دريافت كنيد. براي انجام كار بازاريابي اينترنتي خود دفتر محل كار نياز نداريد كه حتي باعث مي شود همه چيز براي شما ارزان تر تمام شود.
7- هنگامي كه براي مدتي در حال انجام فعاليت هاي بازاريابي اينترنتي خود هستيد، شروع به درك اين مزيت بزرگ مي كنيد كه بازاريابي آنلاين، قادر به ترسيم پيشرفت تاكتيك هاي تبليغاتي خود در شرايط واقعي هستيد. مي توانيد شرايط قابل اندازه گيري براي هريك از تكنيك هاي كه استفاده مي كنيد پيدا كنيد. به عنوان مثال، اگر وبلاگ داريد، مي توانيد دريابيد كه چندنفر از مردم و از چه بخش هايي از جهان از وبلاگ شما بازديد كرده اند. اگر يك مقاله تبليغاتي قرار داده ايد. مي توانيد دريابيد كه چند نفر از مردم براي خواندن مقاله آمده اند. اگر با گروهي از افراد در ارتباط هستيد كه از طريق شبكه اجتماعي درباره محصولات و خدمات تجاري شما كسب اطلاعات كرده اند. مي توانيد دريابيد كه چند نفر از افراد گروهتان، بازديد كرده اند. در شرايط واقعي، مي توانيد در يابيد كه چه تعداد از مردم ليستي را كه شما در اينترنت قرار داده ايد، انتخاب مي كنند. روش هاي بسياري وجود دارد كه از طريق آن ها مي توانيد ايده دقيقي از روشي كه تجارت شما را به پيش مي برد، به دست آوريد. اين امر به افراد كمك مي كند تا به طور مداوم روش هاي كسب و كار خود را بهبود بخشند و چشم انداز بهتري دريافت كنند.
8- هنگام استفاده از اينترنت، روش هايي براي عامه پسند كردن محصول شما به روش بسياري هوشمندانه وجود دارد. هم اكنون ما در دنياي وب بسيار تعاملي زندگي مي كنيم. اين امكان براي شما وجود دارد تا روش تبليغاتي خود را براي بررسي بر روي شبكه جهاني اينترنت كه در مورد محصول شما مي باشد، پيوند كنيد. مي توانيد پيوندها را با وب سايت هاي ديگر كه محصول شما در آن برجسته است، به عنوان مثال سايت هاي وابسته تان به اشتراك بگذاريد. حتي مي توانيد فيلم هايي را ساخته و آن ها را بر روي وب سايت خود ارسال كنيد و يا پيوندي ارائه دهيد. همه اين ها، راه هايي هستند كه مردم محصولتان را بهتر مي شناسند و در واقع خيلي بهتر از روش هايي هستند كه آن ها مي توانند هر محصول را تنها در شيوه تبليغ شده آفلاين بشناسانند.
9- در نهايت، اگر مي خواهيد با زمان حركت كنيد، بازاريابي اينترنتي روشي است كه مي توانيد بدون اين كه به چيزي ديگر فكر كنيد، از آن استفاده كنيد. امروزه بسياري از بازاريابان جديد و ماهر در فن آوري از بازاريابي آنلاين براي ترويج كسب و كار خود استفاده مي كنند. اگر در حال حاضر در كسب و كار هستيد، شانس شما اين است كه رقبايتان در حال حاضر وارد بازي شده اند. آن ها احتمالا در حالا حاضر از مزاياي گسترده اي كه بازاريابي ديجيتال ارائه كرده است، بهرمند شده اند. قطعا شما نمي خواهيد در اين عمليات رقابت آميز عقب بمانيد و همچنين نمي خواهيد مردم بدانند كه شما فاقد فن آوري هستيد. اين موضوع يكي از دلايل مهمي است كه چرا نبايد اين روش تبليغات را ناديده بگيريد.
تغيير مسير يا ريدايركت ۳۰۱، تغيير دائمي مسير از يك URL به يك URL ديگر است. تغيير مسير ۳۰۱، بازديدكنندگان سايت و موتورهاي جستجو را به URL متفاوت از آنچه در نوار مرورگر خود تايپ كرده بودند، هدايت ميكند. از اين نوع تغيير مسير به دلايل مختلفي استفاده ميشود كه در اين مقاله به آنها اشاره ميكنيم. عدم توجه به ريدايركت صفحات به دليل تغيير ساختار صفحات يا تغيير آدرس اصلي سايت، موجب وارد شدن ضربه به رتبه سئو سايت خواهد شد. نكات لازم براي استفاده از ريدايركت ۳۰۱ و مزاياي آن را در اين مقاله بخوانيد.
بگذاريد اين مقاله را با يك مثال جالب شروع كنيم. فرض كنيد در عرض دو سال، پنج بار مكان زندگيتان را عوض كردهايد، خب قطعا اولين كاري كه بعد از هر بار تغيير مكان بايد انجام بدهيد اين است كه آدرس صندوق پستيتان را هم عوض كنيد تا نامهها و بستههاي مهم را از دست ندهيد. اين موضوع درباره وبسايت هم صادق است. زماني كه آدرس سايت را تغيير ميدهيد، چيزهاي ارزشمندي داريد كه رها كردنش عاقلانه نيست، بنابراين بهتر است از تغيير مسير URL استفاده كنيد تا بازديدكنندههاي سايت قبلي را به آدرس جديد هدايت كنيد. از آنجايي كه ريدايركت 301 راهي است براي آن كه authority دامنه سايت و رتبهبندي آن را در ميان سايتهاي ديگر حفظ كنيد، از نظر سئو ارزش زيادي دارد. همانطور كه ميدانيد، اعتبار صفحه و همچنين اعتبار دامنه در سئو، دو عامل بسيار مهم به حساب ميآيد. تغيير مسير 301، با تغيير دائمي URL صفحه، بازديدكنندگان و موتورهاي جستجو را بدون نياز به تايپ URL جديد به صفحه جديد منتقل ميكند. ريدايركت 301 ، URL هاي مختلف و مرتبط به يك صفحه از سايت را جمعآوري ميكند و در نتيجه موتورهاي جستجو براي رتبهدهي به آنها از يك عنوان استفاده ميكنند. دو لينك زير را در نظر بگيريد: blog.hubspot.com http://blog.hubspot.com روي هر كدام از لينكها كه كليك كنيد، هنگام لود شدن صفحه، با آدرس blog.hubspot.com مواجه ميشويد، چون اين دو آدرس به blog.hubspot.com ريدايركت ۳۰۱ شدهاند. صاحبان سايتها و وبمستران براي جلوگيري از ايجاد محتوا و URL تكراري، از اين نوع انتقال مسير سايت استفاده ميكنند. بهاين ترتيب، آدرسي كه رتبهبندي نهايي را دريافت ميكند، آدرس نهايي است كه در مرورگر خود مشاهده ميكنيد.
به عبارتي ديگر ريدايركت 301 به معناي تغيير آدرس صفحه است. از اين تكنيك براي انتقال كاربران و موتورهاي جستجو به آدرس صفحه جديد استفاده مي شود. از اين ريدايركت در هنگامي كه آدرس قبلي به هر دليلي تغيير پيدا كند، استفاده مي شود و باعث مي شود كه تمامي ترافيك آدرس قبلي به URL جديد انتقال پيدا نمايد.
بارها براي شما اتفاق افتاده است كه URL خاصي را تايپ كرده ايد اما ناگهان شاهد تغيير آدرس به يك URL ديگر بوده ايد. اين در واقع همان تكنيك ريدايركت 301 است. اين تكنيك باعث مي شود كه تمامي ترافيك سايت قبلي مخصوصا اگر مثبت باشند، به آدرس جديد انتقال پيدا كنند و همچنين باعث هدايت كاربران و موتورهاي جستجو به آن مي شود.
يكي از جاهايي كه از ريدايركت 301 استفاده مي شود، تغيير http به www در سايت است. گوگل يك دامنه را به عنوان دامنه اصلي سايت مي شناسد و از نظر آن بين دو آدرس www.test.com و http://test.com تفاوت وجود دارد و آن را دو سايت مجزا مي شناسد و بدين دليل جريمه گوگل ممكن است شما حال شما شود. در اينجا از تكنيك ريدايركت 301 به منظور هدايت آن ها به يك دامنه اصلي استفاده مي شود.
سه دليل براي استفاده از redirect 301
1- ادغام كردن URL هاي مختلف ذيل يك آدرس تا اعتبار دامنه را افزايش دهند؛ 2- برندسازي مجدد يا تغيير نام و آدرس سايت؛ 3- هدايت ترافيك از يك URL به آدرس ديگري كه متعلق به صاحب همان سايت است، اما بازديدكنندگان كمتري دارد. گاهي اوقات صاحبان سايتها، دامنههايي مشابه با موضوع خود را ميخرند تا ترافيك سايتشان را افزايش دهند.
براي انجام اين كار دو راه وجود دارد: 1- يدايركت ۳۰۱ در سرور با استفاده از فايل htaccess با ويرايش فايل htaccess ميتوانيد تغيير مسير ۳۰۱ را به راحتي انجام بدهيد. سرورهايي كه از نرمافزار Apache استفاده ميكنند، ميتوانند به راحتي با اين روش، به هدف خود برسند. البته مديريت تنظيمات آن در درازمدت دشوار خواهد بود. براي اين كار بايد از FTP وارد سايت خود شويد، فايلها را ويرايش كنيد و بعد روي سرور آپلود نماييد. اين مراحل ريدايركت سرور را به كاري دشوار تبديل ميكند. 2- ريدايركت در صفحات سايت: از طريق وارد كردن كد در صفحه به صورت دستي و با كمك گرفتن از پلاگين ها انجام ميشود.
موارد استفاده تغيير مسير ۳۰۱
1. تغيير آدرس يا تغيير ساختار صفحات سايت؛ 2. تغيير URL سايت به آدرس ديگر؛ 3. انتقال صفحات قديمي به صفحات جديد؛ 4. افزودن يا حذف SSL
را بايد از ريدايركت 301 استفاده كنيم؟
مهمترين دلايلي كه بايد از اين تكنيك استفاده كنيد، عبارتند از:
براي اجتماع تمامي لينك هاي دسترسي به صفحه اصلي سايت، همانطور كه در بالا گفته شد شما بايد يك نوع حالت نوشتن اصلي براي لينك هاي سايت خود تعيين كنيد.
براي دوباره برندسازي شركت خود با يك URL متفاوت
براي هدايت ترافيك مستقيم به آدرس صفحه سايت اصلي از چندين دامنه اي دامنه مختلفي كه سازمان دارد.
هنگامي كه يك برند، نام وب سايت يا شركت خود را تغيير مي دهد، ريدايركت 301 باعث يكپارچه سازي قدرت لينك ها به يك URL واحد مي شود. علاوه براين، اين تكنيك باعث هدايت مستقيم و درست كاربران به آدرس صفحه اصلي سايت مي شود و از هدايت آن ها به URLهاي اشتباه جلوگيري مي كند.
بعضي اوقات، بعضي از برندها، آدرس صفحاتي را كه مشابه سايتشان است را خريداري مي كنند. براي مثال آدرس صفحه سايتي به صورت physics.com است، صاحب شركت اقدام به خريد دامنه با نام physic.com مي كند و با استفاده از تكنيك ريدايركت 301،دامين دومي را به اولي انتقال مي دهد. اين تكنيك باعث مي شود كه هويت اصلي شركت و سازمان پابرجا بماند و تمامي راه هاي فرعي را كه به آدرس هاي اشتباه منجر مي شود را بسته نگه مي دارد.
تفاوت بين ريدايركت 301 تا بقيه ريدايركت ها چيست؟
ريدايركت 301 از نظر بهينه سازي بودن براي سئو، نسبت به بقيه نوع ريدايركت هاي موقتي بهتر است زيرا باعث انتقال كامل آدرس صفحه و تمامي ترافيك موجود در آن مي شود. براي همين است كه هميشه تاكيد مي شود قبل از استفاده از آن ها كاملا دقت كنيد. هيچگاه ها از موارد موقتي استفاده نكنيد، زيرا نه تنها انتقال كاملي در آن ها انجام نمي شود بلكه ممكن است از نظر سئو هم بعدا به مشكلات فني بربخوريد كه بايد تازه به اصلاح لينك ها بپردازيد.
اشتباهاتي كه در ريدايركت 301 ممكن است مرتكب شويد؟
حالا كه اهميت اين نوع تكنيك را متوجه شده ايد، بهتر است تا اشتباهاتي را كه اغلب افراد در استفاده از آن مرتكب مي شوند را بدانيد تا از انجام مجدد، جلوگيري نماييد:
1. تفاوتي بين //:http و http://www قائل نشويد. همانطور كه در بالا بيان كرديم، گوگل فقط يك آدرس دامنه را به عنوان اصلي قبول مي كند، براي همين از نظر او بين دو عبارت لينك شده، تفاوت وجود دارد و آن را دو URL مجزا مي داند. از آنجا كه محتويات اين دو لينك يكي است، گوگل آن را كپي شده مي داند و جريمه مي كند. پس اول از همه، تكنيك ريدايركت 301 را براي اين دو لينك در نظر بگيريد.
2. هيچگاه بدون انجام ريدايركت 301، تمامي محتويات اصلي سايت خود را به دامنه جديد انتقال ندهيد. زيرا گوگل آن را مورد خزش قرار مي دهد و سريعا متوجه كپي بودن مطالب آن مي شود و آنگاه سايت شما را جريمه خواهد كرد. حال بايد كلي زحمت بكشيد تا بتوانيد اين لكه ننگ را از روي دامنه سايت خود برداريد.
3. لينك هاي قديمي سايت خود را فراموش نكنيد. بعضي از افراد لينك هاي قديمي را به جاي اينكه با تكنيك ريدايركت 301 به لينك جديد منتقل كنند، يك لينك در سايت قديمي قرار مي دهند و بيان مي كنند كه آدرس جديد به اين سايت منتقل شده است. شما با اين كار بايد باز از صفر شروع كنيد تا بتوانيد رتبه هاي برتري را كه قبل داشتيد، باز بدست بياوريد.
چهار اشتباهي كه در ريدايركت ۳۰۱ بايد از آن اجتناب كنيد
1- تفاوت قائل نشدن بين http://www و //:http : اين كار موجب افت رتبه سئو سايتتان ميشود. براي آنكه گوگل محتواي اين دو لينك را كپي شده تلقي نكند، بايد از تغيير مسير 301 استفاده كنيد؛ 2- بدون انجام تغيير مسير ۳۰۱، محتواي سايت خود را به دامنه جديد منتقل نكنيد چون كراولرهاي گوگل خيلي زود محتوا را كپي و تكراري تشخيص ميدهند و سايتتان را جريمه خواهند كرد. 3- لينكهاي قديمي سايت را حتما حتما ريدايركت كنيد. برخي صاحبان سايتها لينكهاي قديمي را در سايت خود قرار ميدهند و مي گويند كه آدرس جديد به اين سايت منتقل شده است. اين كار اشتباه است و موجب افزايش رتبه سئو سايت شما نخواهد شد. 4- استفاده از ريدايركت ۳۰۲ به جاي ريدايركت ۳۰۱: تغيير مسير ۳۰۲ به معني انتقال موقت است و اعتبار صفحه انتقال يافته حفظ ميشود و تنها محتوا و URL دچار تغيير ميشود. ريدايركت ۳۰۲ در موتورهاي جستجو ثبت نميشود و براي سئو سايت شما مفيد نخواهد بود.
جمعبندي: ريدايركت 301 چيست و چه تاثيري در سئو دارد؟ با توجه به آنچه درباره ريدايركت ۳۰۱ آموختيم، اين كار براي حفظ رتبه سئو سايت ضروري است. در صورتي كه موتور جستجوگر گوگل يك محتواي مشخص را با URLهاي مختلفي مشاهده كند، آن را كپي شده تلقي كرده و شما را پنالتي ميكند. براي جلوگيري از بروز اين مشكل، بايد از تغيير مسير ۳۰۱ استفاده كنيد. تغيير مسير صفحات سايت به دلايل گوناگون صورت ميگيرد كه يكي از شايعترين آنها، تغيير دامنه سايت است. همچنين برندسازي مجدد و انتقال ترافيك سايت به URL ديگر، از موارد مهمي است كه ريدايركت در آن ضروري است.
صفحه وبسايت شما سه راه دارد تا در موبايلها به خوبي نشان داده شود نخست ساختن يك اپليكيشن در دو نسخه اندرويد و ios و دوم ريسپانسيو كردن قالب فعلي تا در نمايش موبايل و دسكتاپ به دو صورت نمايش داده شود اما جديدترين راه را گوگل در اختيار شما قرار داده است و آن هم ساخت يك صفحه گوگل amp است.
اين كه كدام يك بهتر است موضوعي است كه شما آن را مشخص ميكنيد اما اگر سرچ هاي گوگل را ميخواهيد گوگل amp ها يكي از بهترين انتخابها هستند.
پل شاپيرو Paul Shapiro در مقاله خود كه در سايت سرچ انجين لند منتشر كرده به خوبي به چند و چون فني ساخت يك صفحه گوگل amp پرداخته است. با نوين ماركتينگ همراه باشيد تا نسخه بسيار كاملي از اين مقاله را به فارسي مطالعه كنيد.
تمام اطلاعات اين مقاله و نكاتي بسيار فراتر مي تواند در تماس شما با تيم طراحي سايت نوين ماركتينگ در اختيار شما قرار بگيرد
امروزه پروژه Google Accelerated Mobile Pages ) AMP) آغاز به كار كرده است. آيا براي آن آماده هستيد؟ در اين مقاله امروز، من براي شما نمايي كلي از اين كار ارائه ميدهم و به شما نشان مي دهم كه چگونه كار با آن را شروع كنيد.
گوگل amp چيست؟
در اكتبر ۲۰۱۵ ، گوگل اعلام كرد صفحات موبايلي پرشتاب (AMP) يا گوگل amp، يك چارچوب با قابليت دسترسي بالا براي ايجاد صفحات وب موبايل براي بارگيري سريع است. اين تئوري از روي ايده اصلي باز طراحي شده، كه ناشران، و به عبارت بهتر وبمستران را قادر ميسازد به راحتي و با سرعت نتيجه و تجربه كاربر را براي بازديدكنندگان سايت خود از طريق تلفن همراه بهبود ببخشند، بي قرباني كردن درآمد تبليغاتي كه ممكن است به آنها متكي باشند.
با وجودي كه توسعه دهندگان با تجربه، اغلب با بهينه سازي عملكرد خود به صورت فشرده ميتوانند نتايج مشابهي را به دست آورند، اما اكثر وبمستران به علت محدوديت منابع، اين مسئله را ناديده ميگيرند.گوگل AMP اجازه ميدهد تا اين بهينه سازيها بدون تغيير حالت اوليه وب موبايل به راحتي به دست آيد.
همچنين اين تكنولوژي مزاياي مهمي را در بر خواهد داشت. استفاده از گوگل amp در آينده از سوي گوگل و ساير شركتهاي برجسته وب و فن آوري مورد تشويق فراواني قرار ميگيرند.
AMP چگونه كار مي كند؟
اساسا يك چارچوب كلي براي ايجاد صفحات وب موبايل وجود دارد، كه سه بخش اساسي دارد:
AMP HTML: يك زير مجموعه از HTML است، اين زبان نشانه گذاري داراي تعدادي از تگهاي سفارشي و خواص متعدد است و در كنار آن محدوديتهاي بسياري نيز دارد. اما اگر شما با HTML معمولي آشنا هستيد، نبايد تطبيق صفحات موجود با HTML AMP برايتان دشوار باشد. براي جزئيات بيشتر در مورد تفاوت AMP HTML با HTML اصلي، لينك AMP Project’s list of required markup را بررسي كنيد.
AMP JS: يك چارچوب كلي از جاوا اسكريپت براي صفحات تلفن همراه است. AMP JS در بيشتر موارد، مديريت منابع و بارگيري غيرمستقيم بارگيري با زمانهاي مختلف را مديريت ميكند. لازم به ذكر است كه استفاده از جاوا اسكريپت به عنوان عضو سوم همراه با AMP مجاز نيست.
AMP CDN: يك شبكه ارائه محتواي اختياري است، كه براي نمايش صفحات AMP به صورت اختياري به كار گرفته ميشود، تا اين صفحات را كش (cache) كند و به طور خودكار برخي از موارد بهينه سازي عملكرد را بر روي آنها انجام دهند.
چگونه سايت خود را گوگلAMP كنيم؟
براي شروع، شما بايد حداقل دو نسخه از هر صفحه سايت خود ايجاد كنيد: نسخه اصلي صفحه شما كه معمولا كاربران آن را با كامپيوتر مشاهده مي كنند، و نسخه دوم همان نسخه گوگل AMP است.
از آنجايي كه گوگل AMP استفاده از چيزهايي مانند عناصر فرم و جاوا اسكريپت را به صورت شخص ثالث اجازه نميدهد، در اين حالت احتمالا قادر نخواهيد بود كه فرم اصلي سايت، بخش نظرات و برخي از عناصر ديگر كه ممكن است براي داشتن يك صفحه در يك پياده سازي استاندارد مورد استفاده قرار ميگيرد، را به كار ببريد. اگر چه در حال حاضر با استفاده از فريمهايي هك شده (a hack using iframes)، راه حلي براي اين موضوع فراهم شده است.
همچنين احتمال دارد كه شما مجددا قالب سايت خود را بازنويسي كنيد تا محدوديتها را برطرف نماييد. مثلا، تمام CSS هاي AMP بايد داخلي (in-line) و كمتر از ۵۰ كيلوبايت باشند. با توجه به حجم فونتهاي سفارشي بارگذاري شده، بايستي فونتها با استفاده از يك افزونه ويژه amp-font نوشته شوند تا بتوانند بهتر بارگذاري شوند.
موارد چند رسانهاي را به طور خاص در گوگل AMP استفاده كنيد. براي مثال، براي به كار گيري تصاوير نياز به استفاده از تگ amp-img داريد تا اين تگها سفارشي شوند و بايد شامل عرض و ارتفاع صريح باشند.
هنگام تبديل يك وب سايت به قالب گوگل AMP، تا جايي كه ميتوانيد از ويژگيهاي عرض و ارتفاع استفاده نكنيد، اين مسئله ميتواند يك مشكل بزرگ باشد.
علاوه بر اين، اگر تصاوير شما GIF هاي متحرك است، شما بايد از مولفههاي جداگانه AMP-anim جداگانه استفاده كنيد.
مانند تصاوير، يك تگ سفارشي براي جاسازي ويديوها وجود دارد كه بايد به صورت HTML5 از آن استفاده كنيد، نام اين تگ سفارشي amp-video است، با اين حال براي تعبيه كردن ويديوهاي يوتيوب، كه اكثريت ويديوهاي موجود در وب در آن قرار دارد، يك كامپوننت توسعه يافته جداگانه، به نام amp-youtube وجود دارد.
همچنين براي پشتيباني از مواردي مانند نمايش اسلايد در گوگل AMP ميتوان از تگهاي amp-carousel و براي تصوير lightboxes از amp-image-lightbox استفاده كنيد. براي رسانههاي اجتماعي مانند توييتر، اينستاگرام، فيسبوك، پينترس و … از كامپوننتهاي توسعه يافته گوگل AMPتوسط خودشان بايد استفاده كنيد.
استفاده از اين تگ ها و اجزاي يا كامپوننتهاي توسعه يافته دشوار نيست. آنها فقط نياز به برنامه ريزي و به كار گيري در طراحي سايت شما دارند.
براي اينكه گوگل و ديگر فناوريهاي پشتيبان از پروژه گوگل AMP ، نسخه AMP صفحه شما را شناسايي كنند، شما بايد نسخه اصلي صفحه را تغيير دهيد. صفحه اصلي شما بايد تگهاي زير را داشته باشد، اساسا يك تگ استاندارد براي صفحات AMP :
صفحه Discovery AMP همچنين اشاره ميكند كه برخي از پلتفرمهايي كه از گوگل AMP پشتيباني ميكنند، براي مشخص كردن نوع محتواي صفحه متا داده Schema.org دارند. (در حال حاضر “مقاله”، “دستور غذا”، “بررسي” و “ويدئو” به عنوان نمونهاي از اين صفحهها در GitHub ليست شدهاند.)
علاوه بر اين، اين مسئله نشان ميدهد كه متا داده Schema.org الزامي است كه محتوا را در نسخه نمايشي دمو در Google Search news carousel مورد تست قرار دهيد. بنابراين اگر شما در تلاش براي به دست آوردن آينده پرسودي از گوگل با اجراي گوگل AMP هستيد، مطمئن شويد كه طرح شما درست است!
چگونه مي توانم با تبليغات در گوگل AMP كسب درآمد كنم؟
افزايش ناگهاني مسدود كنندههاي تبليغاتي، كسب درآمد از وب سايت را براي وب مسترها دشوار كرده است. براي برخي از كاربران، بهبود زمان بارگذاري وب سايت انگيزهاي براي بلوك كنندههاي تبليغاتي است، تبليغاتي كه ميتواند در بهبود سرعت مرور صفحه كمك كند به عدم مسدود شدن شما كمك مينمايد. گوگل AMP پاسخي به اين موضوع در نظر گرفته است و بيان ميكند كه:
يكي از هدفهاي پروژه صفحات موبايلي پرشتاب اين است كه كاربر محور باشد، اگر در درك اين مهم موفق باشيد كسب درآمد از طريق تبليغات در حالت وب تلفن همراه براي شما تضمين ميشود. اين چهارچوب، با هدف پشتيباني از طيف گستردهاي از فرمتهاي تبليغاتي در صفحات موبايلي پرشتاب است.
در نتيجه، تعدادي از محبوبترين شبكههاي تبليغاتي كه در حال حاضر با استفاده از كامپوننت توسعه يافته amp-ad كار ميكنند و احتمالا نسخههايي با سازگاري بيشتر آنها در راه است مي توان از اين موارد نام برد:
اگر كسب و كار شما پيچيدهتر از اين حرفها است – با استفاده از اشتراك paywalls– يا اطلاعات لازم براي اجراي آن در AMP وجود دارد، يا با استفاده از افزونه “AMP Access” ميتوانيد اطلاعات بيشتري كسب كنيد.
آيا AMP را ميتوان آناليز كرد؟
بله در واقع، آناليز در AMP بسيار هوشمند است. براي جلوگيري از رديابي و تجزيه و تحليل چندگانه در رابطه با كند شدن سايت، آنها سياست “اندازه گيري يك بار، گزارش بسيار” را اجرا ميكنند. دو راه براي فعال كردن عملكرد تجزيه و تحليل AMP براي وب سايت شما وجود دارد:
عنصر Amp-Pixel: اين عنصر يك تگ ساده است كه مي تواند براي شمارش صفحات نمايش به عنوان يك پيكسل رديابي معمولي، با استفاده از يك درخواست GET استفاده شود. تعدادي متغير وجود دارد كه مي توانيد از طريق آنها عبور كنيد، مانند: DOCUMENT_REFERRER و Title.
كامپوننت توسعه يافته Amp-Analytics: اين كامپوننت كمي پيشرفته تر از Amp-Pixel است. شما ميتوانيد براي پيادهسازي تحليلي در سايت خود از آن استفاده كنيد، زيرا اين كامپوننت سطح بالايي از امكان تنظيمات براي تعاملات و تجزيه و تحليل را فراهم ميكند.
اگر تلاش نكنيد كه Google Analytics روي سايت شما كار كند، amp-analytics از دست ميرود. شما بايد كتابخانه ضروري جاوا اسكريپت را در
اضافه كنيد و سپس آن را از طريق JSON در بخش صفحه خود پيكربندي كنيد.
گوگل نسخه ي نمايشي از ويژگي هاي AMP را در SERP شبيهسازي كرده است. شما مي توانيد با رفتن به g.co/ampdemo با تلفن همراه خود آن را امتحان كنيد (يا نمونه آن را در Developer Tools Chrome مشاهده كنيد). سپس، چيزي شبيه به “Mars” را جستجو كنيد. شما در اين صفحه AMP با يك اسلايدر رو به بالا، رو به رو مي شويد.
براي تجربه مرور در SERP، روي يكي از اين موارد كليك كنيد. شما مي توانيد يك يا چند مقاله ديگر را فعال كنيد. اين تجربه متفاوت صرفا از صفحات AMP منتشر شده است.
چندين ناشر مهم را مي توان در اين نسخه نمايشي پيدا كرد، مانند Guardian )example AMP page) و Washington Post (example AMP page).
چگونه ميتوانمAMP را در WordPress شروع كنم؟
يكي از ساده ترين راه هايي كه دستان خود را با AMP كثيف ميكنيد اين است كه آن را در وب سايت وردپرسي خود اجرا كنيد. يك پلاگين رسمي توسط Automattic / WordPress توسعه يافته است و اغلب در GitHub به روز رساني مي شود.
مرحله ۱: نصب پلاگين رسمي وردپرس
براي شروع، به صفحه amp-wp GitHub برويد و روي دكمه Download ZIP كليك كنيد.
شما مي توانيد اين افزونه را در سايت وردپرسي خود همانطور كه هر افزونه وردپرس ديگر را نصب ميكنيد، نصب نماييد.
پس از نصب، شما به سادگي بايد “/ /amp ” را به صفحه اضافه كنيد (يا اگر پيوند يكتاي خوبي نداشته باشيد، مي توانيد به جاي آن “?amp=1” را اضافه كنيد).
مرحله ۲: اعتبار سنجي و تنظيمات
در نهايت، كنسول جستجوي گوگل بايد نسخه گوگل AMP صفحات شما از طريق تگ rel = “amphtml” كه توسط شما اضافه شده است، تشخيص دهد، عمدتا در اين صورت به صفحات مقالات شما اعتبار مي دهد. تنها مشكل موجود، كه من تاكنون با آن مواجه شده ام، اين است كه تغييرات را سريعا تشخيص نميدهد. اگر چيزي را برطرف يا اصلاح كنيد، ممكن است براي چند روز آن را نشان ندهد.
پيشنهاد ميكنم با استفاده از تركيبي از فرآيند تأييد اعتبار كنسول جستجو و Chrome، فرايند اعتبار سنجي را انجام دهيد. براي استفاده از فرآيند تأييد اعتبار در Chrome، به يكي از صفحات AMP خودتان در Chrome برويد و “development = 1# ” را به انتهاي URL اضافه كنيد. براي باز كردن ابزارهاي توسعه دهنده Chrome و بالا بردن در Console بايستي Control + Shift + I را وارد نماييد.
ممكن است لازم باشد كه صفحه را تازه سازي و به روز رساني كنيد، اما زماني ميتوانيد اين كار را انجام دهيد كه، بيان شود كه “AMP موفق و معتبر است(AMP validation successful)” و يا ليستي از مواردي كه بايستي ويرايش شود به شما داده شود.
به احتمال زياد اين كار، به سادگي نصب پلاگين وردپرس نخواهد بود و شما بايد تمام صفحاتي را كه مايليد به صورت صفحات موبايلي پرشتاب باشند را، بررسي و تأييد كنيد.
بسته به نحوه قالب بندي مقالات و صفحات شما، ممكن است لازم باشد براي دريافت اعتبار تغييراتي را در صفحات AMP انجام دهيد. رايج ترين مشكلاتي كه در اين زمينه براي من شخصا پيش آمد در رابطه با مشخص كردن ويژگيهاي ارتفاع و عرض تصاوير و اصلاح كدهاي جاسازي شده قديمي يوتيوب كه از https استفاده نمي كردند، بود.
مرحله ۳: نشانه گذاري طرح با منظور گرفتن تاييديه
همانطور كه قبلا نيز ذكر شد، نشانه گذاري طرح معتبر در صفحات گوگل AMP شما اهميت زيادي دارد. براي تست صفحات خود از لحاظ اعتبار سنجي، مي توانيد از ابزار Google’s Structured Data Testing Tool استفاده كنيد. مشكلاتي كه من تا به حال در اين رابطه با وردپرس داشتم در باب نمايش لوگوي يك بخش منتشر شده بود و نياز بود كه تغييراتي در اين افزونه ايجاد شود.
فايل class-amp-post-template.php را از طريق FTP يا داخل داشبورد وردپرس خود ويرايش كنيد (به Plugins> Editor برويد و سپس AMP را انتخاب كنيد) و تغيير دهيد:
اطمينان حاصل كنيد كه URL را با مسير لوگوي منتشر شده خود جايگزين كردهايد و ارتفاع و عرض را به پيكسل مشخص كنيد. شما مي توانيد اطلاعات مربوط به markup here را در اينجا پيدا كنيد، كه اين مقاله مشخص مي كند كه “به طور ايده آل، لوگو دقيقا ۶۰ پيكسل بلندي و ۶۰۰ =>پيكسل بايد داشته باشد.”
مرحله ۴: كار با Google Analytics با كمك پلاگين AMP WordPress
فايده يك وبسايت وقتي شما نتوانيد آن را با آناليتيكس تحليل كنيد، چيست؟ وردپرس پلاگين AMP AM-analytics را خود به خود فعال نميكند، اما فعال كردن آن بسيار ساده است.
براي كار با Google Analytics بايستي پلاگين AMP وردپرس را فعال كنيد، فايل amp-post-templates-actions.php (فايل هاي مختلف قبلا ذكر شده) را ويرايش كنيد، يا از طريق FTP در داخل داشبورد وردپرس خود به Plugins> Editor برويد و سپس ” AMP” را انتخاب كنيد، و به پايان آن اضافه كنيد:
اطمينان حاصل كنيد كه UA-XXXXX-Y را تغيير دهيد تا نمايه مالك گوگل آناليز وب سايت شما را نشان دهد.
حالا صفحات AMP خود را مجددا تأييد كنيد و در اين حال بايد تنظيمات پايه AMP را براي وب سايت وردپرس خود فعال كنيد.
نتيجه گيري
AMP يك راه نسبتا آسان براي بهبود سرعت وب سايت شما در تلفنهاي همراه فراهم ميكند. با نزديك شدن به پايان ماه فوريه و اخبار گوگل، ساعتهاي كار منظم را از طريق Hangouts انجام مي دهيم (hours via Hangouts)، مي توانيم انتظار داشته باشيم گوگل به زودي راهي براي ادغام آنها پيدا نمايد. به نظر مي رسد كه به پروژه AMP، حتي فيس بوك نيز ممكن است واكنش نشان دهد. اخيرا تصميم گرفته است تا امكان باز شدن فوري را براي همه وبمسترها باز كند.
آيا شما يك وبمستر هستيد؟ اگر اين چنين است، شما بايد به فكر صفحات موبايلي پرشتاب باشيد.
فناوري هاي جديد هيجان انگيز در راه است. آيا amp شده ايد؟
هدف شما اين است كه به طور مداوم رتبه سايت خود را در موتورهاي جستجو براي همه محتوا هاي توليدي روي سايتتان بهبود بخشيد، درست است؟ در اين مقاله ما راهي را به شما نشان مي دهيم كه از همين محتواي كم بازده سايتتان بيشترين بهره را ببريد، در اين راه ابزار كليدي شما Google Search Console يا همان webmaster tools گوگل است.
محتوا با رتبه بالاتر، ترافيك بيشتري دريافت ميكند. زماني كه ترافيك بيشتري را به سمت سايت خود جذب نماييد، درآمد (اميد) بيشتري براي سازمان شما ايجاد ميشود. درآمد بيشتر، موجب جذب احترام و توجه بيشتر براي سازمان شما خواهد شد. خوب، مقدمه چيني بس است.
بسياري از بازاريابان محتوا احساس ميكنند وقتي يك بار محتواي اوليه را توليد كردند و فشار تبليغاتي اوليه را وارد كردند، ديگر تغيير رنكينگ گوگل از دست آنها خارج است. شايد اين مراحل بهينه سازي محتوا آشنا به نظر برسد:
كليد واژه اصلي متن خود را شناسايي كنيد. (ترجيحا از يك كلمه كليدي با طول متوسط استفاده نماييد.)
در صفحه سايت خود محتواي خود را با توجه به بهترين شيوههاي SEO بنويسيد.
از صفحات ديگر به اين محتوا، با استفاده از انكر تكست لينك دهيد، كه بهتر است اين لينك با كليد واژه اصلي مطابقت داشته باشد.
براي اينكه بتوانيد از سايتهاي ديگر لينكهاي ورودي بگيريد روي مطالب خود كار كنيد.
سپس به سراغ توليد محتواي بعدي برويد.
اميدوارم، شما قدمهاي يك تا چهار را در تمام توليد محتوا انجام دهيد. اگر تا حالا انجام نداديد، پس هر چه زودتر دست به كار شويد.
اما بهينه سازي محتوا نبايد براي شما يك رويداد يك باره باشد. يك متخصص خدمات سئو را براي اين استخدام نكنيد، كه تا جاي ممكن در محتواي شما تغييرات پر دامنه و يك باره ايجاد كند، تا بتوانيد رتبهبندي خود را تغيير داده و ترافيك بيشتري را به سمت سايت خود بكشيد. چون تغييرات يك باره ممكن است به صورت ناگهاني رتبه شما را بهبود بخشد اما در نهايت به ضرر شما تمام خواهد شد.
در حين بهينه سازي رتبه بندي سايت
صادق باشيد. آيا تا به حال وقتي كه يك محتوا ايجاد كرديد به عقب برگشتيد تا آن را تغيير دهيد؟ يا شما آن را به همان صورت ول ميكنيد، آرزو ميكنيد خوب پيش برود، و با آن خداحافظي ميكنيد؟ آيا رشد و افت صفحه خود را در Google Search Console زير نظر گرفته ايد؟
اگر شما مانند بسياري از بازاريابان محتوا، روي محتوايي كه يك بار روي آن كار كرديد ديگر برنميگرديد، متأسفانه اين بدان معني است كه شما فرصتهاي زيادي را خود به خود از دست دادهايد و اين فرصت را به ديگران ميدهيد تا روي آن سرمايه گذاري كنند.
بهبود رتبه بندي گوگل سايت يك فرآيند مداوم است كه شامل بسياري از متغيرها مانند لينكهاي ورودي بهتر، ساختن كل دامنه و در نتيجه قابل اعتمادتر شدن آن دامنه (بالا رفتن امتياز اعتماد دامنه Domain Authority) است.
اما يكي از متغيرهايي كه در رتبه بندي گوگل تاثير بسيار موثري دارد، افزايش ميزان كليك بر روي سايت (CTR) در نتايج جستجوي گوگل است.
نرخ بالاي كليك بر روي صفحات در نتايج موتور جستجو گوگل نشان ميدهد كه محتواي شما توجه مشتريان زيادي را به خود جلب كرده است. در نتيجه، الگوريتم RankBrain گوگل اين صفحات را به رتبه بندي با CTR هاي بالاتر انتقال ميدهد؛ كه نهايتا سبب ميگردد اين صفحات در نتايج جستجو گوگل بالاتر بروند، در حالي كه سايت هايي با ميزان CTR پايينتر رو به پايين حركت ميكنند.
گوگل در حال حاضر صفحات با CTR هاي بالاتر را در نتايج جستجو رتبه بالاتر ميآورد، بنابراين براي افزايش CTR طبيعي سايت خود تلاش كنيد.
بهبود نرخ كليك با استفاده از گزارش عملكرد
اگر در حال حاضر Google Search Console كه قبلا ” “Webmaster Tools ناميده ميشد به سايت شما متصل نيست، لطفا لحظهاي صبر نكنيد تا اتصال برقرار شود. Google Search Console يكي از ابزارهاي ارزشمند موجود براي بازارياب محتوا و سئوكاران است.
يا شايد Search Console در حال حاضر تنظيم شده است و تنها چيزي كه شما نياز داريد دسترسي به حساب وبمستر است. هنگامي كه وبمستر يا همان Search Console راه اندازي شد و به سايت شما متصل شد، بايد چند هفته منتظر بمانيد تا دادهها را جمع آوري كند.
وقتي كه دسترسي به اطلاعات براي شما ممكن شد، به سمت كنسول جستجوي جديد برويد.
Google Search Console فقط براي فچ كردن مطالب بعد از انتشار نيست. يك گزارش كامل است از ميزان بازدهي صفحات شما. جاي شما باشم هر روز آن را نگاه ميكنم.
ابتدا به بررسي گزارش عملكرد در سطح گزارش هاي ساده بپردازيد. اين بررسي ساده نشان ميدهد كه تعداد كل كليكها و نمايش داده شدنهاي شما در يك زمان مشخص، و همچنين ميانگين CTR و ميانگين موقعيت صفحات شما در صفحات نتايج موتور جستجو، به چه صورت است.
اما واقعا خوب است كه صفحاتي با CTR كم را پيدا كنيد. در اينجا چگونگي انجام اين كار را به شما ميگوييم.
يافتن صفحات با CTR كم در Google Search Console
يكي از بزرگترين فرصت ها براي افزايش ترافيك شما، پيدا كردن صفحاتي است كه محتواي خوب و تاثيرگذاري دارند، اما ميزان كليك بر روي آنها اندك است. اين را سرچ كنسول به شما نشان ميدهد از اين طريق حركت كنيد:
از قسمت (search traffic) در تبها نمايش داده شده، بر روي تب ” Impressions ” براي مرتب كردن مطالب منتشر شده خود كليك نماييد و نتايج رتبه بندي و ميزان كليك روي اين مطالب را در نتايج جستجو بررسي نماييد.
صفحهsearch traffic گوگل سرچ كنسول
در اين مثال، به وضوح ميتوان ديد كه مشكلي وجود دارد. اولين نتيجه فقط يك ۰.۱٪ CTR دارد. اين بدان معني است كه فقط در حدود ۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر هنگام جستجو براي “” vesis 16oz tumbler ميتواند اين نتايج را ببينند و روي آن كليك كند تا به اين صفحه برسد.
اگر افراد بسياري اين نتيجه را ببينند اما بر روي آن كليك نكنند، در نحوه نمايش اين صفحات در موتورهاي جستجو اشتباهي وجود دارد.
با كليك بر روي كلمات كليدي، و سپس كليك بر روي تب صفحه(page)، ببينيم صفحه به چه صورت است.
URL اين صفحه را كپي كنيد و قسمت “+ New”در يك تب جديد، در بالاي صفحه آن را گزارش كنيد. شما ميتوانيد “صفحه” را انتخاب كنيد و نام صفحه را وارد كنيد.
اكنون ما ميتوانيم تمام كلمات كليدي را مشاهده كنيم كه صفحه با آنها در گوگل نمايش داده ميشود و همين طور رتبه بندي تمام صفحات و كل CTR را هم ميتوانيم مشاهده كنيم.
صفحه Tervis Tumbler در نتايج جستجو به خوبي عمل نميكند. CTR 0.5٪ از كل نتيجه بسيار بد است. شما بايد اين چنين صفحههايي را در اولين فرصت ويرايش نماييد.
بر اساس پرسشهايي كه با توجه به آن رتبه مي شود، ميتوانيم ببنيم كه اين تاثير اين صفحه “vesis 16oz tumbler” به مراتب بيشتر از “custom vesis tumbler” است. بنابراين “vesis 16oz tumbler” كلمه كليدي اصلي ماست. اين يكي از پرسش هايي است كه در حين بهينه كردن سايت بايستي از خود بپرسيم.
بهينه سازي عنوان هاي صفحات و متا ديسكريپشن (توضيحات متا)
براي اكثر صفحات ذكر شده در گوگل تنها سه قسمت از محتوا قبل از باز شدن نمايش داده مي شود: عنوان، URL و توضيحات متا. اين سه بخش اطلاعاتي هستند كه با تغيير آنها شما بايد افراد را ترغيب كنيد روي سايت شما كليك كنند .
اين چيزي است كه از صفحه Tubis Tumble در جستجوي گوگل ظاهر مي شود:
در بهينه سازي با ابزار Google Search Console لطفا كفشهايتان را عوض كنيد
اصطلاحي وجود دارد تحت عنوان “كفش مشتريان خود را بپوشيد” يعني خودتان را جاي مشتريان خود قرار دهيد. اگر شما “vesis 16 oz tumbler” [ليوان ۱۶ اونسي مارك وزيس] را جستجو كرديد و اين نتيجه را ديديد، روي آن كليك ميكنيد؟ احتمالا نه.
براي به روز رساني اين قسمت، شما بايد محتواي خود را به روز كنيد. بهينه سازي عنوان شما مهمترين عامل افزايش CTR است، زيرا بخشي اصلي از نتايج عنوان مطلب است كه كاربران روي آن كليك ميكنند.
هنگام بهينه سازي عناوين، اطمينان حاصل كنيد كه تمام رشتههاي جستجو را براي يافتن عنوان مناسب و نزديك به متن خود را بررسي كردهايد. همچنين، براي مردم روشن كنيد و آنها را قانع كنيد كه چرا بايد از طريق لينك شما وارد سايت شما شوند. افرادي كه واژه ” ليوان ترويس” را جستجو ميكنند، احتمالا علاقهمند به خريد يا سفارشي كردن محصول خودند، بنابراين براي اين افراد دسترسيهايي نظير « مال خودت را بساز»، «همين الان خريد كنيد» يا «شروع سفارشي كردن» را ايجاد كنيد.
توضيحات متا، شما را در نتايج جستجوي گوگل بالا ميبرد. اين شانس شماست كه با يك توضيح چشمگير بين بقيه نتايج در جستجوي گوگل برجستهتر باشيد. هر اشارهاي به كلمه كليدي اصلي سبب خواهد شد، كه به راحتي در بين نتايج بيشتر به چشم بياييد، بنابراين مطمئن شويد كه توضيحات متاي شما شامل كلمه كليدي باشد.
پس از به روزرساني عنوان و توضيحات متا، در جايگاه شما در فهرست جستجوي گوگل تجديد نظر ميشود.
بهبود ساير صفحات كم كار شما
احتمالا در اين بررسيها متوجه ميشويد كه صفحات ضعيف چه كمبودهايي دارند. براي اكثر سايتها فوق العاده رايج است كه ميزان كليك بر روي صفحه، اغلب محتواي سايت آنها در حدود يك درصد باشد.
صفحاتي را كه داراي CTR كمتر از سه درصد هستند را پيدا كنيد و آنها را بهينه سازي كنيد، به ويژه آنهايي كه نمايش يا Impression بالايي دارند اما CTR آنها كم است. شما در حال حاضر بر روي اين فرصتهاي بزرگ از دست رفته، ميتوانيد سرمايهگذاري كنيد. هنگامي كه آنها را به روزرساني ميكنيد، يك ماه يا بيشتر صبر كنيد، و سپس دوباره ببينيد كه نتيجه اين فعاليت به چه صورت بوده است. پس از به روزرسانيها، معمولا بايستي افزايش خوبي در ميزان كليك روي دهد.
در برخي از كوئريهاي جستجو، حتي يك درصد افزايش CTR، ميتواند هزاران بازديد كننده جديد را روانه سايت شما كند. بهبود متاي عنوان يا همان عنوان صفحه و متاي توضيحات ميتواند بسيار سادهتر از ايجاد يك محتواي كاملا جديد باشد.
ايجاد و تكرار
بهبود بخشيدن به محتواي شما، براي فرايند جستجو يك امر مداوم است. تكنيك استراتژيك بهبود با ابزار Google Search Console ، كه در اين مقاله درباره آن صحبت شد، نه تنها به شما كمك ميكند كه محتواي موجود خود را بهتر كنيد، بلكه به زودي از همين طريق در مييابيد مخاطبان شما چه عبارتها و مطالبي را ميخواهند در صفحات نتايج جستجو شما مشاهده كنند. سپس ميتوانيد اين آموختهها را بر روي محتواي قبلي سايت خود پياده كنيد و آنها را در بخشهاي محتواهاي جديد اعمال كنيد و محتوا را در اولين فرصت منتشر كنيد.
دوربين مدار بسته دام (Dome) از پركاربردترين و پرفروشترين انواع دوربين مدار بسته است. اين نوع دوربين مدار بسته در كنار دوربين مدار بسته بولت (Bullet)، اكثريت دوربينهاي مدار بسته را تشكيل ميدهند. استفاده از اين دوربين ها در نظارت ويدئويي در امنيت افراد، اموال، منابع و ساختمانها امروزه نقش پررنگي دارد. تعداد دوربينهاي مدار بسته در جهان در سالهاي گذشته رشد به سزايي داشته، به طوري كه در سال 2014 تخمين زده ميشد كه 240 ميليون دوربين مدار بسته در سراسر جهان فعالند، و اين عدد در پايان سال 2019 به 770 ميليون رسيده است. همچنين پيشبيني ميشود كه در سال 2021 نيز تعداد دوربين هاي مدار بسته در جهان رشد 7 درصدي داشته باشد.
دوربينهاي مدار بسته بر اساس موارد مختلفي همچون نوع سيگنال و شكل ظاهري دستهبندي ميشوند. در دستهبندي بر اساس شكل ظاهري، ميتوان به دوربينهاي دام، بولت، فيشآي، باكس و كيوب اشاره كرد. دوربين مدار بسته دام كه رايجترين نوع دوربين مدار بسته بوده و امروزه در انواع ساختمانهاي تجاري، مسكوني، عمومي و همچنين سيستم نظارت شهري استفاده ميشود، به شكل گنبدي بوده و به همين دليل به اين نام خوانده ميشود. در اين مطلب قصد داريم با بررسي ويژگيها، كاربردها، مزايا و محدوديتهاي اين نوع دوربين، به بررسي آن بپردازيم.
شكل ظاهري دوربين مدار بسته دام
دوربين مدار بسته دام داخل يك محفظه شيشهاي به شكل يك نيمكره و گنبدي شكل بوده و به همين دليل به آن دوربين دام (به انگليسي: Dome و به معناي گنبد و برآمدگي) ميگويند. دوربينهاي دام بسيار پر استفاده بوده و در انواع و اندازههاي مختلف طراحي شدهاند به طوري كه بتوانند در برابر عوامل مختلف بيروني مانند سرقت، رطوبت و گرد و خاك مقاومت كنند. همچنين از قابليتهاي مختلف مانند ديد در شب و ارسال تصاوير بر روي اينترنت نيز ميتوانند بهره برند. دوربين مداربسته دام نصب نسبتا سادهاي داشته و از قسمت صاف پشتي خود به هرجايي مانند سقف يا پايهاي مخصوص پيچ ميشود. به دليل شكل دوربين دام كه از بالا متصل ميشود، جلوي ساخت لانه يا تار توسط جانوراني مثل كبوتر يا عنكبوت گرفته شده و پوشش لنز دوربين به اين وسيله گرفته نميشود، مسئلهاي كه در دوربينهاي بولت ميتواند مشكلساز شود.
دوربينهاي مدار بسته دام به دليل شكل ظاهري خود در فضاهاي بزرگ ميتوانند پوشش مناسبي ارائه دهند. اگرچه بسياري از اين دوربينها ميتوانند در فضاي آزاد و در معرض باران نيز نصب شوند، ولي در بسياري از موارد براي كاربردهاي داخلي استفاده ميشوند. ظاهر مناسب و شكيل آنها استفاده از اين نوع دوربين را براي نصب در لابي هتلها، سالنهاي بزرگ در فروشگاهها و رستورانها ممكن كرده است. پوشش لنز اين دوربينها گستردهتر بوده و در بعضي از مدلها (دوربين اسپيد دام) قابليت حركت و كنترل از راه دور را نيز دارد، در حالي كه در دوربينهاي بولت جهت لنز به سمت يك نقطه بوده و دستي تنظيم ميشود، اگرچه از لحاظ فاصله قادر به پوشش مناطق دورتري هستند.
دوربين اسپيد دام
نوع خاصي از دوربين دام نيز وجود دارد كه به اسپيد دام (PTZ Camera) معروف بوده و نام انگليسي آن برگرفته از سه كلمهي Pan، Tilt و Zoom است كه به معناي حركت در راستاي بالا و پايين، چپ و راست و همچنين بزرگنمايي ميباشد. همانطور كه از اسم اين نوع دوربين پيداست، لنز آن قابليت حركت و پوشش گستردهي محيط را دارد. استفاده از اين دوربين نيازمند اپراتوري براي كنترل آن به صورت دستي و بررسي تصاوير است. بسته به نوع نرمافزار، دستگاه ميتواند حركات را به صورت اتوماتيك نيز دنبال كرده و ضبط كند. اين دوربين اين مزيت را دارد كه ميتوان از راه دور و با تغيير زاويه و بزرگنمايي لنز آن، به تصاوير زنده از مكان وسيعي در حالت 180 درجه يا 360 درجه دست پيدا كرد.
اگرچه دوربين اسپيد دام با حركت خود فضاي زيادي را پوشش ميدهند ولي به تنهايي و به صورت همزمان زاويه ديد محدودي داشته و اين ميتواند در كاربري عمومي مشكلاتي را به همراه آورد. به طور مثال در صورتي كه اين دوربينها روي حالت اتوماتيك يا پيشفرض تنظيم شده باشند، چرخهي ضبط آنها امكان دارد به صورتي عمل كند كه بعضي از نقاط را در لحظات حساس پوشش نداده و حوادث مهمي را از دست دهد. همچنين به دليل وجود قطعات مكانيكي زياد كه در حال حركت هستند، امكان خرابي زودهنگام در دوربين هاي اسپيد دام بيشتر بوده و عمر كوتاهتري دارند.
دوربين هاي مدار بسته دام با شكل ظاهري خاص خود مزيتهايي را به ارمغان آوردهاند كه كاربردهاي مهمي را براي آنها به وجود آورده است. در اين قسمت به بررسي چند مزيت كليدي در دوربين دام ميپردازيم.
مشخص نبودن جهت ضبط تصوير
يكي از مهمترين و عمدهترين مزاياي دوربينهاي مدار بسته دام، اين است كه افراد بيروني نميتوانند جهت فيلمبرداري آن را به راحتي تشخيص دهند. لنز دوربين داخل يك برآمدگي شيشهاي است كه داخل آن به سختي ديده ميشود، بنابراين فرد خاطي نميتواند متوجه شود كه لنز دوربين به چه سمتي نشانه رفته است. اين عدم قطعيت و مشخص نبودن نقاط مورد پوشش توسط دوربين خود باعث ايجاد عدم امنيت براي فرد سارق ميشود. احتمال به شناسايي دستگيري توسط مراجع امنيتي، باعث پيشگيري از وقوع جرم توسط مجرمين شده است.
استقامت مكانيكي بالا
از ديگر مزاياي دوربين مدار بسته دام بايد به استقامت بالاي آنها اشاره كرد. دوربين هاي مدار بسته هميشه در معرض خرابكاري بوده و سارقان در صورت احساس خطر و احتمال شناسايي، به خراب كردن و در نتيجه از بين بردن نظارت آنها ميپردازند. دوربين دام به گونهاي طراحي و ساخته ميشود كه در مقابل خرابكاري و آسيب مجرمان در امان بماند. قاب دوربينها با استانداردهاي بالاي ضد خرابكاري (مانند IK08 و IK10) (لينك خارجي https://en.wikipedia.org/wiki/EN_62262) طراحي شدهاند و از خود دوربين درون محفظهاي بسيار محكم و غير قابل نفوذ محافظت مكانيكي ميشود. از كار انداختن اين دوربينها به راحتي ممكن نبوده و نيازمند ابزار خاص است. در مقابل دوربينهاي بولت را كه در ارتفاع پايينتري هم قرار دارند را ميتوان به صورت دستي تغيير جهت داده و جلوي ضبط تصاوير را گرفت.
زاويه ديد وسيع
دوربينهاي مدار بسته دام به گونهاي است كه ميتواند زاويهي وسيعتري را نسبت به دوربينهاي ديگر پوشش دهد. لنز دوربين بولت به عنوان ديگر نوع پرفروش دوربين مداربسته به يك سمت نشانه رفته، و اگرچه از قابليت بزرگنمايي و ديد تا دوردست خوبي بهره ميبرد، اما زاويهي بزرگي را نميتواند تحت پوشش خود قرار دهد. دوربين دام در مكانهاي وسيع و سالنهاي بزرگ پراستفادهتر است. در سالنهاي رستوران، بانك، محوطههاي بزرگ مانند مدرسه، چهارراههاي شلوغ شهر، سالنهاي توليد و همچنين بيمارستانها ميتوان دوربينهاي مدار بسته از نوع دام را يافت.
ساير ويژگيها
دوربين هاي مدار بسته دام از مزيتهاي گوناگون دوربين هاي مدار بسته نيز استفاده ميبرند. به طور مثال انواع گوناگوني از دوربين دام به صورت ضد آب و مقاوم در برابر باران ساخته شده است. از اين دوربينها ميتوان در بيرون از ساختمانها، خيابانهاي شهر و مناطقي كه امكان تماس با آب وجود دارد استفاده كرد. همچنين بعضي دوربين هاي مدار بسته دام را به وسيله هيتر گرمايي و سنسور دما به طوري طراحي كردهاند كه قابليت كار در دماهاي بسيار پايين يا بالا را داشته باشد. استفاده از قابليت ديد در شب (IR) نيز در دوربين هاي مدار بسته دام باعث ميشود استفاده از آنها در تاريكي شب و اماكن تاريك ممكن شود.
دوربين دام محدوديتهايي نيز دارد كه باعث ميشود در مواردي استفاده از انواع ديگر، دوربين مدار بسته بهصرفهتر باشد. بعضي از اين محدوديتها را بررسي ميكنيم.
نصب سختتر به نسبت دوربين بولت
دو نوع دوربين مدار بستهي دام و بولت عمدهي دوربينها را تشكيل ميدهند. هر دو نوع اين دوربينها با توجه به استفاده مكرر از نصب و راهاندازي سادهاي برخوردارند. به هر حال، نصب دوربين مدار بسته دام نسبت به دوربين نوع بولت اندكي سختتر است. دوربين بولت داراي پايهايست كه مستقلا به ديوار متصل شده و به راحي جدا ميشود، در حالي كه در دوربين دام بايد قسمت مسطح دوربين به سقف متصل شود. همچنين براي تغيير زاويهي مورد پوشش دوربين دام بايد آن را باز كرده و مجددا تنظيم نمود، در حالي كه زاويهي ضبط دوربين بولت را ميتواند به راحتي و دستي تغيير داد و هر هر جايي كه در اطراف دوربين قرار دارد، تصويربرداري كرد.
محدوديت محل نصب
اگرچه هر دو نوع دوربين مدار بسته دام و بولت با قابليتهاي خاص استفاده شده در آنها توانايي نصب در هر محيطي را دارند، اما نصب دوربين دام ميتواند محدوديتهايي داشته باشد. به طور مثال دوربين دام به گونهاي طراحي شده كه قسمت مسطح آن به سقف متصل شود، مسئلهاي كه هميشه ساده نبوده و امكان وجود محدوديت هست. در مقابل دوربينهاي مدار بسته بولت را ميتوان به هر قسمتي از ديوار يا سقف متصل كرد. همچنين در نصب ،دوربين مدار بسته دام در قسمتهاي گوشهاي محيط، حداقل نصف فضاي اطراف آنها را ديوار پوشش داده فلذا از پتانسيل كامل خود استفاده نميكنند. اين مسئله باعث شده دوربين دام در ميان فضاهاي وسيع بيشتر به كار رود. ظاهر زيباتر آن نيز اين كاربري را بيشتر مورد توجه قرار داده است.
كلام آخر؛ در خريد دوربين دام به چه مسائلي توجه كنيم؟
دوربين مدار بسته دام پراستفادهترين نوع دوربين مدار بسته در دستهبندي مربوط به شكل ظاهري هستند. اين دوربينها با امكانات خود قابليت استفاده در هر مكان و شرايطي را دارند. از جمله مسائل مورد توجه در هنگام خريد، تعداد دوربين مورد نياز است. دوربينهاي دام ميتوانند فضاي بيشتري را ولي در فاصله كوتاهتر پوشش دهند. نوع PTZ اين دوربين نيز قابليت حركت و پوشش كامل محيط را دارد، ولي اين پوشش حداكثري به صورت همزمان مهيا نيست. محل و نوع استفاده از دوربين نيز بايد مورد توجه قرار گيرد، در صورت قرار داشتن دوربين در خارج از محيط ساختمان بايد در برابر باران و گرد و خاك مقاومت داشته و در صورت استفاده در تاريكي، بايد به قابليت ديد در شب (IR) مجهز باشد. مطرح كردن اين سوالات با مشاوران مجرب در نصب دوربين مدار بسته ميتواند به انتخابي مطمئن و مناسب كمك كند.